Pokora

Czym jest pokora? Czym jest ta cnota, tak często nadużywana i tak często nierozumiana?

Św. Teresa z Avila napisała, że pokora jest codziennym chodzeniem w prawdzie.

Prawda o mnie. To znaczy pokora. Gdzie ja jestem? Gdzie jestem względem Boga?
Gdzie jestem względem człowieka?

Patrzenie z pokorą na Boga i na człowieka nie zawsze oznacza zwieszenie głowy. Ktoś napisał, że pokora zakłada moc. Moc, ponieważ Bóg ze mną. Skąd tak odważne słowa? Skąd pewność? Bóg udziela łaski pokornym, zaś pysznym się sprzeciwia.

Gdzie jest pokora? Jak być pokornym w dzisiejszym świecie rozpychających się łokciami ludzi, którzy nieustannie wygrywają z "ciszą" i "zwieszoną głową".

Pokora jest zawsze wyrzeczeniem. Pokusą szatańską jest myślenie, że pokorę da się pogodzić z wyścigiem szczurów. Pokora zakłada szacunek najpierw względem Boga, potem względem drugiego i wreszcie względem siebie. Nigdy w innej konstelacji. I nieustanną wątpliwość, czy aby na pewno mam rację.

A do tego potrzeba słuchania i rozumienia innych. Najpierw zaś - Boga.

Owocnego słuchania w Wielkim Poście!

Przeczytaj też

Co Jezus dzisiaj wyrzuca z mojej świątyni?

Mimo zamkniętych drzwi i ludzkich obaw

Co to są "czcze rzeczy"?, czyli o Drugim Prawie z Dekalogu

Czasem trzeba rozsypać świat