Tron Króla - Krzyż Chrystusa

Sceneria Ewangelii ukrzyżowania jest bardzo ponura. Golgota jest śmietnikiem wielkiego miasta. Smród, brud i ubóstwo. Pod Krzyżem stoją Ci, których Jezus najbardziej bronił - ubodzy. Tylko im chciało się iść z żołnierzami i skazańcem. I tak jak Jezus chciał z nimi iść przez życie, tak oni teraz są przy Nim - opluwając Go w tej strasznej chwili.

Przytoczony fragment z pierwszego czytania, z Księgi Samuela, jest opisem koronacji Dawida na Króla. Jest to powtórna koronacja, ponieważ państwo Izraela zaczyna się chwiać. Przejawem tego będzie wkrótce kompletny podział państwa na dwa osobne byty. W czasach Dawida Juda i Izrael żyły jeszcze w zgodzie i posiadały jednego władcę. Ta powtórna koronacja to uznanie przez Izrael króla jako władcę całego Narodu.

Ktoś kiedyś napisał książkę, w której przedstawił w oparciu o Stary Testament przebieg Męki Chrystusa, dowodząc zachowanie wszystkich przepisów Starego Przymierza. Oczywiście, przerysowanych. Oczywiście, makabrycznych z perspektywy majestatu. Ale jednym z przesłań Ewangelii jest dowiedzenie, że Jezus Chrystus był Królem Izraela, nie tylko wyimaginowanym, ale rzeczywistym. W sensie realnym i teologicznym.

W Ewangelii wg św. Łukasza dochodzi jeszcze jeden istotny element. Jest to potwierdzenie, że królewska władza Króla Żydowskiego rozchodzi się na całe uniwersum. Język grecki i łacina są tego dowodem. Teologicznie (hebrajski), filozoficznie (grecki) i prawnie (łacina) Chrystus jest Rex. Dla Narodu Wybranego (hebrajski), Wschodu (greka) i Zachodu (łacina) Chrystus jest Rex.

Ale nie ta proklamacja jest najistotniejsza. Można obwoływać Chrystusa Królem na mocy dekretów i książek. Ale kluczem jest rozpoznanie w Nim Króla. Króla niezwykłego - Mesjasza, Pana Dziejów.
 Boga.

W scenie ukrzyżowania to rozpoznanie się dokonuje. Przez Łotra Chrystus rozpoznany jest jako Bóg. Jezus z Dobrym Łotrem prowadzi dialog, jaki Król prowadzi z Izraelem. Każdy z nas jest Izraelem. Skruszonym zbójem, który chce być święty. I zostaje wysłuchany. Wobec Łotra Zbawiciel wypowiada słowa potwierdzające Jego absolutną władzę - władzę nad każdym życiem.

Błogosławionej Niedzieli!

Przeczytaj też

Co Jezus dzisiaj wyrzuca z mojej świątyni?

Mimo zamkniętych drzwi i ludzkich obaw

Co to są "czcze rzeczy"?, czyli o Drugim Prawie z Dekalogu

Czasem trzeba rozsypać świat