Adwent 2013: Evangelii gaudium - I Rozdział (1)

Słowo ma wzrastać. A wszystko inne ma się umniejszać.

Trzeba mieć złą wolę, aby w dokumencie papieskim nie widzieć nauczania. Nauczanie Franciszka jednak ma swoją specyfikę. I ta specyfika jest jasno określona. Ojciec Święty bardzo bezpośrednio mówi o sprawach, które trzeba przejrzeć, aby ożywić potencjał w Kościele - żywej wspólnocie.

Słowo musi być pierwsze

Słowo Boga jest motorem Kościoła, jego początkiem i końcem. Misja Kościoła została nakazana przez Chrystusa Pana. Skoro tak, każdy musi w sobie odkryć na nowo misyjny potencjał.

Przegląd spraw ważnych

Franciszek przypomina, że są w Kościele sprawy, o których prof. Ratzinger napisze: "największym bólem Kościoła jest to, że zamiast prowadzić, często jest tym, co utrudnia relację z Bogiem". Trzeba popatrzeć na to oddolnie i odgórnie. Ale wedle Ewangelii każdy ma zacząć od siebie. Co jest dzisiaj we mnie, członku Kościoła - mężu, matce, dziecku, sąsiedzie, pracodawcy i pracowniku oraz księdzu - co oddala od Chrystusa. Jakie moje przyzwyczajenia są obce Ewangelii?

Ewangelizacja - spotkanie z Osobą

Ewangelizować może ktoś, kto spotkał się z Osobą Jezusa. Inaczej - potencjał misyjny wymaga, bym stale budował moją relację z Jezusem. Z tego mojego spotkania z Jezusem wynika spotkanie osób we wspólnocie.

Hierarchia wartości

Nauczanie Kościoła - moralne i doktrynalne - musi odwzorowywać wartości ewangeliczne w pierwszej kolejności.

Przeczytaj też

Co Jezus dzisiaj wyrzuca z mojej świątyni?

Mimo zamkniętych drzwi i ludzkich obaw

Co to są "czcze rzeczy"?, czyli o Drugim Prawie z Dekalogu

Czasem trzeba rozsypać świat