Twarz z banknotu

Obrazy Słowa

Photo by Glodi Miessi on Unsplash


Mt 22, 15-21


1. Wyższa szkoła przewrotności

Dialog z uczniami faryzeuszy i zwolennikami Heroda jest dowodem jak zepsute staje się chciwe i przepełnione żądzą serce. Faryzeusze i Herodianie to dwa polityczne stronnictwa, długo rywalizujące ze sobą. Kiedy Herod ubiegał się o tron Palestyny, faryzeusze posłali do Rzymu delegację, aby go w Rzymie uwięziono.

Nawet zaślepienie złem musi ustąpić, aby utrącić dobro. W faryzeuszach narasta frustracja, ponieważ Jezus ma rację, ich życie jest zniszczone grzechem, ich relacja z Bogiem czysto zewnętrzna, serce niszczeje w niewoli chciwości i pychy, robią wszystko, aby zniszczyć Jego Prawdę.

2. Przewrotne pytanie

Podatek płaci się władcy. Herodianie wiedzą, że "stare prawa" nie są "trendy". Zarówno okupacja Greków, jak i Rzymian nie rozumiała "zabobonnych" i trudnych wierzeń Żydów. Dlatego od wieków stronnictwa żydowskie orientujące się na nową władzę schowały głąboko "gusła" zamierzchłych czasów. W Ziemi Świętej powstawały gimnazjony, łaźnie, świątynie pogańskie. Wszystko, aby kultura miejscowa mogła wkupić się w łaski nowej mody.

Faryzeusze chowają na okoliczność zgładzenia Jezusa nawet ten przepis, że nie wolno czynic niczyjej podobizny. Nie wspominając o tym, że podatek płaci sługa swemu panu, zaś faryzeusze znali tradycję, wiedzieli, że Panem Izreala jest tylko Jahwe.

3. Czyj masz wizerunek na sobie?

Wizerunek określa tożsamość. Jezus wie, jak bardzo przewrotność grzechu i chciwości może zmienić nasz wizerunek. Dlatego ta Ewangelia przypomina nam, że w nas jest wizerunek Boga. Naszą tożsamością jest Stwórca. Naszą drogą jest Jego Słowo. Aby oczyścić się z przewrotności, trzeba odsłonić wizerunek. Zarówno tego, co we mnie jest przeciwne Bogu, przewrotne, jak i odsłonić w sobie i przed sobą wizerunek Boga. Przyznać się przed sobą, że we mnie jest podobieństwo do Boga. Nic tego nie przesłoni. Żadna maska.

Przeczytaj też

Co Jezus dzisiaj wyrzuca z mojej świątyni?

Mimo zamkniętych drzwi i ludzkich obaw

Czasem trzeba rozsypać świat

Co to są "czcze rzeczy"?, czyli o Drugim Prawie z Dekalogu